Vissza az előző oldalra
https://mapix.hu/wp-content/uploads/2018/05/elemzes.jpg

Az elemzés – ez nem csak üzlet

Szerző: Mezőfi Nóra

Mezőfi Nóra

Egy nem reprezentatív felmérés szerint 10 cégből 9 nem használ SWOT elemzést üzleti folyamatai menedzselése során. Vagy legalábbis nem tudatosan és nem készül róla egy átfogó dokumentum.

Ennek egyetlen logikus magyarázata lehet: nincsenek tisztában a módszer egyszerűségével és hatékonyságával. Pedig alkalmazása segít meghozni a helyes döntést vagy elkerülni egy rossz döntést – meglátásom szerint nem csak az üzleti életben.

Miről van szó?

S mint Strenghts – Erősségek

W mint Weaknesses – Gyengeségek

O mint Opportunities – Lehetőségek

T mint Threats – Veszélyek (fenyegetések)

Egy felsorolás, amiben összegyűjtjük a vállalat, termék, márka,… mosógép, iskola, párkapcsolat erősségeit, gyengeségeit (belső tulajdonságok, saját környezetünkből eredő tényezők) és a lehetőségeket, veszélyeket, amik kívülről érnek minket, a vállalatot, a terméket, márkát.

Hát nem tesszük pontosan ugyanezt, ha nem is tudatosan életünk fontosabb döntéseinél?

Új mosógépre van szükségünk, hogyan döntjük el, melyiket vegyük meg? Összegyűjtjük a legfontosabb tulajdonságait, mint pl. ár, energiahatékonyság, teljesítmény, mosási programok, valamint a külső tényezőket, amik a döntésre hatással vannak, mint például elfér-e a fürdőben, mennyire hangos, zavarja-e a szomszédot, gyereket, kutyát, mennyire nehéz – van-e aki segít felcipelni a tizedikre. Majd ezeket kategorizáljuk, mint erősség (számomra pozitív), gyengeség (negatív), illetve lehetőség, veszély. Igen, az igazán elvetemültek akár papírra is vetik mindezt, az akkor valahogy így nézne ki: (a sablon kérhető az info@mapix.hu email címen)

Ezek után megszületik egy megalapozott döntést, ahol lássuk be, a megbánás kockázata sokkal alacsonyabb, mint egy spontán döntés esetében.

A MAPIX marketing ágazatának küldetése ügyfeleink értékesítési folyamatainak optimalizálása. Nézzük, milyen módon van ebben segítségünkre egy SWOT elemzés.

Összeülünk nem csak a vállalat döntéshozóival, hanem optimális esetben a munkafolyamat valamennyi fázisa képviseltetve van egy ilyen brainstormingon, ahol közösen megvitatjuk a következő kérdésekre adott válaszokat:

Erősségek:

  • Mit kedvelnek az ügyfelek a vállalatunkban vagy termékeinkben?
  • Mit csinálunk jobban versenytársainknál?
  • Mik a legnagyobb pozitívumok a márkánkat illetően?
  • Mi a USP-nk?
  • Milyen forrásokkal büszkélkedhetünk, amivel a versenytársaink nem?

Gyengeségek:

  • Mit nem kedvelnek az ügyfelek a cégünkben/ termékünkben?
  • Általában milyen problémákat vagy negatívumokat hoznak fel különböző véleményekben, hozzászólásokban?
  • Általában miért gondolják meg magukat az ügyfeleink vagy miért döntenek úgy, hogy nem szeretnének további kapcsolatot a cégünkkel, termékünkkel?
  • Miben kell fejlődnie cégünknek?
  • Milyen erőforrások állnak szűkösen rendelkezésünkre?

Lehetőségek és veszélyek meghatározása már komplexebb feladat, ismernünk kell hozzá a piaci szegmenst, ahol operálunk, a versenytársakat, a gazdasági, jogi, szabályozási környezetet.

Lehetőségek:

  • Hogyan tudnánk fejleszteni partnerhálózatunkat?
  • Van-e olyan (pályázati, támogatási) forrás, amit nem használunk teljes körűen ki?
  • Van-e olyan piaci igény, amire tudunk reagálni akár termékfejlesztéssel?
  • Van-e olyan hirdetési csatorna, amire teljesítménye alapján érdemes kiemelten figyelnünk?

Veszélyek:

  • Számítanunk kell-e új versenytárs megjelenésére vagy jelenlegi versenytárs pozíciószerzésére?
  • Változni fog-e a szabályozási környezet?
  • Számolni kell-e olyan piaci változásokkal, amik veszélyt jelenthetnek termelékenységünkre? (pl. a munkaerő piaci változások, mint elvándorlás, munkaerőhiány)

Ezeket a pontokat összefoglaljuk egy átfogó dokumentumban és azokhoz a pontokhoz, ahol erre szükség van, cselekvési tervet rendelünk.

Miért fontos ez ennyire?

A válasz nagyon egyszerű. Mindannyian tudjuk, mennyire könnyű elveszni a mindennapi teendőinkben és sokszor nem látjuk a fától az erdőt. Egy átfogó SWOT elemzés lehetőséget nyújt arra, hogy madártávlatból górcső alá vegyük vállalatunkat, kijelöljük a fejlődési irányt, megalapozott döntéseket hozzunk.

Mindezt egy egyszerű elemzéssel, ami se nem költség, se nem időigényes.

Mezőfi NóraAz elemzés – ez nem csak üzlet